de Susan J. Palmer
Pentru a înțelege ce s-a petrecut cu MISA, este esențial să analizăm rolul anti-secte al controversatei agenții guvernamentale.
Partea 4 din 5. Citiți partea 1, partea 2 și partea 3.
Ancheta privindu-i pe Bivolaru și MISA, care a culminat cu raidul multiplu din noiembrie 2023, a pornit de la un raport din iulie 2023 al MIVILUDES, care a citat douăsprezece mărturii ale unor foști cursanți MISA. Parchetul din Paris a deschis apoi o anchetă judiciară.
MIVILUDES a fost creată pe 28 noiembrie 2002, în mandatul președintelui Jacques Chirac, ca succesoare a MILS (Mission interministérielle de lutte contre les sectes, Misiunea interministerială de luptă împotriva sectelor). Guvernul francez a recunoscut criticile pe care MILS le-a primit din afara Franței pentru anumite activități care ar putea fi considerate drept o încălcare a libertății religioase. Decretul din 2002 a abrogat astfel decretul din 7 octombrie 1998 prin care luase ființă MILS.
Atunci când MILS (al cărui scop era literalmente „lupta împotriva sectelor”) a fost înlocuită de MIVILUDES în 2002, aceasta din urmă a considerat oportună revizuirea misiunii sale. Majoritatea mișcărilor spirituale mai mici persecutate în Franța nu mai erau vizibile în peisajul francez din cauza persecuției intense și viguroase și fie se mutaseră în alte țări, fie se desființaseră ca „asociații” legale pentru a ieși de pe radar, fie se transformaseră în centre culturale. Din acest motiv, MIVILUDES nu mai putea să se bazeze pe secte pitorești precum Mandarom sau pe grupuri violente precum Templul Solar, care săvârșeau în mod regulat crime spectaculoase, pentru a-și justifica finanțarea guvernamentală continuă. Prin urmare, în loc să dezrădăcineze și să reprime „sectele”, noua misiune a MIVILUDES a fost să se concentreze asupra „dérives sectaires” (derive sectare, ieșiri „de pe șine”, „daune sectare” etc.).
„Dérives sectaires” este un concept care este convenabil de vag și de nebulos. Se presupune că ar însemna „prejudiciul care rezultă sau este provocat de les sectes.” A fost tradus în mod diferit și impropriu ca „prejudiciu sectar”, „derivă sectară” sau „deviație sectară”. Acest nou concept s-a bazat în esență pe ipoteza: „Sectele sunt rele. Ergo, din secte ies lucruri rele.”
Un purtător de cuvânt al MIVILUDES a recunoscut într-un interviu din martie 2003 că în actuala lege franceză lipsește o definiție a „sectei”, prin urmare „legea nu poate defini dérives sectaires.” Cu toate acestea, el a prezis că MIVILUDES va contribui „la definirea a ceea ce ar putea fi pur și simplu o jurisprudență administrativă”.
Ar trebui analizată construcția socială de către MIVILUDES a unei noi probleme sociale pe care au numit-o „dérives sectaires” și modul în care aceasta se aplică la MISA, precum și strategiile acestei „misiuni” anti-secte pentru a-i descoperi, expune și urmări în justiție pe „guru-șii” considerați responsabili pentru „derivele sectare”. În ultimii ani, MIVILUDES a organizat anual ateliere de formare pe tema „fenomenului sectelor” pentru a sensibiliza judecătorii din Franța față de pericolele „sectelor”. Acest fapt a fost deja menționat în raportul MIVILUDES din 2004 către primul ministru, care preciza că, timp de șapte ani, Școala Națională de Magistratură (ENM) a organizat un atelier de lucru de o săptămână pe tema „sectelor”, condus de șeful secției privind cultele din cadrul Departamentului de criminalistică. Acest atelier era destinat magistraților și personalului din diferite administrații judiciare. MIVILUDES a precizat, de asemenea, că era în contact regulat cu magistrații desemnați ca fiind corespondenții săi în cadrul fiecărei Curți de Apel. Dacă magistrații din Franța sunt îndoctrinați cu atitudini anti-secte și perspective părtinitoare pentru a-i pregăti pentru cazurile care implică „lideri de sectă”, pare rezonabil să presupunem că mulți dintre aceștia din urmă nu vor avea parte de o audiere corectă și imparțială în instanță.
MIVILUDES este obligată să redacteze un raport anual în care își justifică finanțarea guvernamentală, își demonstrează utilitatea pentru Republică și încearcă să își extindă jurisdicția. O examinare a rapoartelor anuale de activitate ale MIVILUDES relevă dedicarea acesteia de a depista cele mai recente terenuri propice pentru „dérives sectaires”, care s-ar putea ascunde în instituții laice aparent respectabile și benigne, cum ar fi școlile publice sau atelierele motivaționale de vânzare. În 2021, MIVILUDES a început să vizeze școlile de yoga ca potențiale „domenii de infiltrare” pentru „guru-și” și „derivele” lor „sectare”.
În 2020, MIVILUDES a înregistrat 160 de plângeri cu privire la yoga și la „componenta” sa, meditația. În raportul MIVILUDES din 2021 „Alertă cu privire la yoga și derivele ei” (Alerte sur le yoga et ses dérives”), publicul era avertizat: „Yoga, percepută în Occident ca o practică sănătoasă și moderată, nu este totuși lipsită de abuzuri sectare…..[întrucât] yoga și meditația sunt adesea asociate cu practici de vindecare neconvenționale, tehnici de dezvoltare personală sau sisteme de credințe… aceasta generând o creștere a riscului de aberații sectare.”
Pe baza datelor furnizate în buletinele organizației anti-secte UNADFI (Union nationale des associations de défense des familles et de l’individu, Uniunea națională a asociațiilor de apărare a familiilor și a individului) și a reportajelor din mass-media, se pare că în 2021-2022 yoga a devenit un nou punct de interes pentru mișcarea anti-secte din Franța. Un practicant yoga francez a descris-o ca fiind o „vânătoare de vrăjitoare” (chasse aux sorcières). La 13 iulie 2022, buletinul UNADFI a prezentat raportul „Reputația yogăi în declin” (La réputation du yoga en baisse). În 2021, MIVILUDES a avertizat cu privire la o „creștere tot mai mare a riscurilor sectare în… mișcările axate pe sănătate, bunăstare și alimentație pură”. MIVILUDES este, de asemenea, îngrijorată de guru-șii care oferă ateliere de „feminitate sacră” sau „grupuri de discuții și meditație dedicate femeilor”, unde riscurile de „influență psihologică exercitată asupra membrilor vulnerabili de sex feminin” sunt mai mari.
Înainte de arestarea din noiembrie 2023 a lui Gregorian Bivolaru, alți trei profesori de yoga au fost arestați în Franța sub acuzația de „abuz de vulnerabilitate” („abus de faiblesse”). În 2011, Gabriel Loison (n. 1940), descris în mass-media ca fiind un „guru al sexului tantric”, a fost reținut în cadrul unui raid al CAIMADES. Autointitulat psiholog și alchimist, Loison este fondatorul „Universității naturii și ecologiei relațiilor” (L’Université de la nature et de l’écologie de la relation). În 2022, el a fost găsit vinovat de „abuz de vulnerabilitate”, „escrocherie” (fraudă) și de violarea unei „persoane vulnerabile” (o fată de 14 ani care s-a înscris la unul dintre atelierele sale de tantra din Maroc). Loison a fost condamnat la 15 ani de închisoare. Partenera sa a fost inițial acuzată ca fiind complicele lui la „abus de faiblesse” și la alte infracțiuni, dar, în timp ce era ținută în „garde à vue”, acuzațiile împotriva ei au fost respinse, deoarece a fost considerată ca fiind o victimă a lui Loison. CAIMADES și-a asumat toate meritele pentru eliberarea ei de sub „influența” lui.
În 2016, Christian Ruhaut, un profesor de yoga, a fost arestat și acuzat de „abus de faiblesse” și de faptul că și-a forțat cursanții de yoga să participe la ritualuri sexuale „în afara normalului”. Anchetatorii au concluzionat că Ruhaut și soția sa ar fi supus o duzină de persoane la aservire psihologică „sectară” cu violență fizică și practici sexuale forțate. Aceste „practici sexuale forțate” par să nu fi fost altceva decât fantezii sexuale private pe care studenții lui Ruhaut le împărtășeau într-un cadru terapeutic. El nu i-a forțat literalmente să facă sex cu anghile și căprioare, așa cum a susținut presa. Ruhaut a fost condamnat la patru ani de închisoare pentru abuz de vulnerabilitate și spălare de bani, iar soția sa a fost condamnată la doi ani de închisoare; ambele sentințe cu suspendare.
Pe 19 octombrie 2023, cu doar o lună înainte de arestarea lui Bivolaru, Jean-Louis Astoul, directorul unei școli de Kundalini Yoga din Michel-les-Portes, numită Amrit Nam Sarovar, a fost plasat în „garde à vue”. El fusese acuzat de agresiune sexuală, de obligarea discipolilor la muncă neremunerată și de „abus de faiblesse” într-un context de „dérives sectaires”. Astoul este sikh și predă tehnici de Kundalini Yoga. El a fost acuzat de patru femei de atingeri nepotrivite în timpul ședințelor private de yoga. În acest caz, „travail dissimulé” (muncă disimulată) se referea la sarcinile efectuate de voluntari în cadrul „seva” – tradiția de „serviciu dezinteresat” a discipolului yoghin, care este comună în rândul sikh-ilor și care, în acest ashram, a luat forma unor servicii casnice neplătite. Cazul este încă în curs de soluționare.
Aceste cazuri indică faptul că MIVILUDES monitorizează profesorii de yoga încă din 2011, dar a trecut recent yoga în fruntea listei sale de „domenii de infiltrare”. De asemenea, a identificat acei profesori de yoga care „amestecă” diferite sisteme yoghine, cum ar fi Kundalini sau Tantra, cu „sportul” obișnuit și inofensiv al posturilor yoga (asanas), ca fiind niște suspecți deosebit de interesanți.
Pe 13 iulie 2022, principalul grup anti-secte din Franța, UNADFI, a publicat un articol care descria starea de „spălare a creierului” a unui instructor de yoga în formare: „Ea a decis, în urmă cu câteva luni, să urmeze un curs de formare profesională de yoga (…) Pare anesteziată, uneori robotizată. Și are pierderi de memorie, își caută cuvintele din mers. Și pare în altă parte, deconectată de tot, mai puțin de demersul ei de a deveni profesoară de yoga.”
Acest pasaj seamănă cu unul din cartea lui Edward Hunter din 1960, un agent CIA a cărui meserie de acoperire era aceea de reporter și care a inventat sintagma „spălare pe creier”, „Brainwashing, from Pavlov to Powers”. Hunter descrie modul în care Armata Roșie a lui Mao Zedong ar fi folosit tehnici antice terifiante pentru a transforma poporul chinez în automate comuniste fără minte: „Intenția este de a schimba radical mintea cuiva astfel încât proprietarul ei să devină o marionetă vie – un robot uman – fără ca atrocitatea să fie vizibilă din exterior. Scopul este de a crea un mecanism în carne și oase, cu noi credințe și noi procese de gândire inserate într-un corp captiv. Ceea ce înseamnă căutarea unei rase de sclavi care, spre deosebire de sclavii din vechime, este sigur că nu se vor revolta niciodată, că se vor supune întotdeauna ordinelor, ca o insectă instinctelor sale” (p. 309).
Articolul original în limba engleză a fost publicat aici: bitterwinter.org/the-police-raids-against-misa-in-france-november-28-2023-4-the-miviludes-behind-the-raids/.
*****
Despre autoare
Susan J. Palmer este profesor afiliat la Departamentul de Religii și Culturi al Universității Concordia din Montreal. De asemenea, ea conduce proiectul „Children on Sectarian Religions and State Control” de la Universitatea McGill, susținut de Consiliul de Cercetare în Științe Sociale și Umaniste al Canadei (SSHRC). Este autoarea a douăsprezece cărți, printre care The New Heretics of France (Oxford University Press, 2012).
Sursa: misa.yoga