Starea de comuniune spirituală profundă cu Ganesha

1
1450

Ganesha sau Ganapati este un zeu extrem de popular în India. Cuvântul „Ganesha“ este format din cuvintele sanscrite „gana“ şi „isha“. Termenul „gana“ desemnează toate fiinţele care au nume şi formă, iar „isha“ înseamnă Domn sau Stăpân. Ganesha este fiul lui Shiva şi al lui Parvati. Dintre fiinţele divine venerate în India, Ganesha este poate cel mai populară. Fiinţa cosmică a lui Ganesha este în mod tradiţional reprezentată ca având cap de elefant şi este adorată în egală măsură de hinduşi, budişti şi jainişti. Reprezentarea sa este celebră şi foarte răspândită în India. Cu un trup rotund şi voinic, cu un cap de elefant, Ganesha este reprezentat ca având patru braţe. Uneori el este aşezat pe un lotus, alteori călare pe un şoarece (akhu), care este vehiculul său. Întotdeauna chipul său exprimă bunăvoinţă şi este caracterizat în mai toate reprezentările sale de o mare drăgălăşenie.

Ganesha este reprezentat ca fiind mic de statură, cu abdomenul mare, rotund, cu patru braţe şi cap de elefant cu un singur colţ. În trei din mâinile sale, el ţine o secure (ankush), un laţ (sash) şi uneori o scoică. În unele reprezentări, cea de-a patra mână face un gest de acordare a favorurilor sale divine, dar cel mai adesea ţine o prăjitură de năut (ladhu). Ochii îi strălucesc ca două pietre preţioase. Urechile lui Ganesha, asemănătoare cu nişte vânturători, au la rândul lor o semnificaţie simbolică. Aşa cum vânturătoarea separă grâul de neghină, ele simbolizează puterea de discriminare între Realitatea Ultimă (Brahman) şi lumea fenomenelor iluzorii (maya). În ceea ce priveşte şoricelul din reprezentările tradiţionale ale lui Ganesha, se spune că era la origine demonul vanităţii şi al impertinenţei şi că a fost înfrânt de zeu. De altfel, în tradiţia hindusă circulă multe legende legate de diferiţi demoni alungaţi sau învinşi de către Ganesha. Prin invocarea sa, fiinţa umană poate să triumfe asupra tendinţelor inferioare, cum sunt mândria, vanitatea, egoismul, mânia sau aroganţa. Trompa lui Ganesha este un instrument inedit. Cu ajutorul ei, Ganesha înlătură obstacolele din calea aspirantului. Orientarea ei spre stânga, spre dreapta sau central este simbolic în legătură cu cele trei canale energetice subtile principale: Ida Nadi, Pingala Nadi şi, respectiv, Sushumna Nadi. Atunci când este ridicată în aer, ea semnifică ascensionarea şi stabilirea lui Kundalini la nivelul lui Sahasrara. În tradiţia tantrică, trompa şi gura senzuală ale elefantului sunt puse în legătură cu organele sexuale masculine şi feminine. Există mai multe legende în legătură cu unicul colţ al lui Ganesha. Una dintre ele spune că celălalt colţ a fost rupt atunci când Ganesha l-a omorât pe demonul mândriei (Madasura). O alta susţine că acesta a fost rupt pentru a fi folosit la scrierea Mahabharata-ei. Colţul unic al lui Ganesha este un simbol al Unităţii.

Raportarea interioară, prin evocare şi apelare telepatică, la Ganesha poate face să se manifeste în fiinţă energia divină care are ca efect controlul şi calmarea mentalului individual, risipirea oricăror suspiciuni, precum şi anihilarea îndoielilor demoniace. Tocmai de aceea, Ganesha este considerat ca fiind zeitatea cea mai potrivită pentru aspiranţii spirituali care urmăresc îndepărtarea obstacolelor de pe calea spirituală. În tradiţia hindusă Ganesha este invocat în mod frecvent pentru îndepărtarea obstacolelor, la începutul tuturor acţiunilor mai importante, cum ar fi călătoriile lungi, construirea caselor, scrierea cărţilor sau chiar a scrisorilor importante, pentru atingerea puterilor paranormale şi pentru trezirea capacităţii de discriminare.

Divinul Ganesha este de neclintit şi el aduce fermitatea celor care meditează asupra lui şi îl invocă la începutul tuturor acţiunilor benefice, fie că este vorba de acţiuni profane sau de acţiuni spirituale. Aproape toate ritualurile spirituale din tradiţia hindusă încep cu invocarea lui Ganesha. În tradiţia tantrică, se consideră că Ganesha ocroteşte şi ghidează relaţiile amoroase ce sunt realizate cu continenţă sexuală® perfectă, în care energia rezultată prin transmutare este direcţionată în sens spiritual. Ganesha este considerat ca fiind întruparea misterelor tantrice. Credinţa în el generează o mare forţă spirituală interioară, inversând curgerea obişnuită spre în jos a energiei vitale, orientând-o astfel ascendent şi permiţând prin aceasta activarea centrilor superiori de forţă din fiinţa noastră.

Ganesha este reprezentat fie singur, fie integrat în familia sa divină alcătuită din Shiva şi Parvati. Abdomenul său mare şi rotund simbolizează Universul, pe care-l protejează menţinându-l în fiinţa sa cosmică. Acest aspect particular al reprezentărilor lui Ganesha are şi o semnificaţie spirituală profundă. Abdomenul său mare şi rotund simbolizează o capacitate yoghină aparent paradoxală pentru omul comun şi anume capacitatea yoghină de a se bucura în mod detaşat de deliciile şi încântările acestei lumi, într-un mod pe deplin controlat şi armonios, astfel încât întreaga experienţă terestră să nu fie absolut deloc un obstacol pe calea realizării de sine, ci dimpotrivă, o trambulină spirituală. Ca o completare a acestui simbolism, Ganesha este descris în mod semnificativ ca fiind căsătorit cu două fiinţe divine feminine numite Siddhi (ce simbolizează puterea mistică ocultă) şi respectiv Buddhi (ce simbolizează inteligenţa şi puterea de introspecţie). În această ipostază, el este protectorul divin al cunoaşterii, al cărţilor şi al educaţiei, toate realizate dintr-o perspectivă divină spirituală. Acesta este şi motivul pentru care reprezentarea sa figurează aproape întotdeauna la începutul cărţilor spirituale care sunt realizate în conformitate cu aspectele tradiţiei spirituale indiene. Ganesha are rolul sublim de inspirator divin al creaţiei literare şi artistice. Ganesha este cel care l-a inspirat pe înţeleptul Vyasa să scrie marele poem Mahabharata. Ganesha este totodată zeul educaţiei, al cunoaşterii şi al înţelepciunii, inspiratorul literaturii şi al artelor frumoase.

În tradiţia indiană, Ganesha este cunoscut ca fiind cel care trezeşte şi face să se dezvolte în fiinţa umană inteligenţa divină. Prin aceasta el este cel care combate în mod divin orice formă de dogmatism, schematism ori automatism. Capul de elefant al lui Ganesha este un simbol elocvent al puterii transformatoare a cunoaşterii divine spirituale, aplicate continuu în viaţa yoghinului care aspiră la starea de desăvârşire spirituală. Capul lui Ganesha reprezintă totodată Sinele Suprem Nemuritor (Atman), iar corpul, de la gât în jos, simbolizează principiul existenţei fenomenale (maya). Ganesha are un trup omenesc, care este simbolul Microcosmosului individual al fiinţei umane şi are un cap de elefant, care este simbolul spiritual al Macrocosmosului şi deopotrivă al universului subtil al cunoaşterii spirituale transformatoare. Tocmai de aceea, reprezentarea sa este simbolic asociată stării de unitate dintre Microcosmos şi Macrocosmos, unităţii dintre început şi sfârşit şi stării de împlinire interioară a yoghinului care atinge starea de desăvârşire spirituală. Elefantul este totodată simbolul energiei subtile a pământului. Capul de elefant aflat pe trupul de om al lui Ganesha simbolizează unitatea dintre jos şi sus, unitatea divină a Totului, stare în care yoghinul plin de aspiraţie descoperă extaziat prezenţa tainică a lui Dumnezeu pretutindeni, chiar şi în cele mai comune aspecte ale vieţii de zi cu zi. Prin intermediul acestor atribute ale sale, Ganesha se manifestă ca un promotor divin al stării de libertate spirituală. Însă întotdeauna în cazul său starea de libertate spirituală este dublată de o divină prudenţă. Apelându-l lăuntric, în mod spiritual, pe Ganesha aspirantul yoghin îşi poate trezi inteligenţa creatoare şi capacitatea de a gândi liber, neîncorsetat de dogme rigide, prejudecăţi şi artificialitate.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.